Förena eder mot makt- och myndighetsmissbruk!

Välj ditt språk

Den alternativa haverikommission Baltic Marine Technical Investigation Group, BMTIG höll den 10 december 2025 en presskonferens om Estonia.

Bakom rapporten står tre personer som jag har träffat och några till. En av dem är professorn i skeppsbyggnad Anders Ulfvarsson. År 2009 hade jag privilegiet att sitta en stund och samtala med honom över en fika.

Professorn har alltid hävdat att det sjunkförlopp som Carl Bildts undersökningskommission (JAIC) inte stämmer.

Carl Bildt var statsminister när Estonia sjönk. Vi har lagar hur olyckor ska utredas. Carl Bildt tillsatte en rakt igenom falsk kommission (JAIC) utan lagstöd. JAIC ljög sedan ihop en historia, som möjligen Svenne Banan och en och annan korrupt politiker kan tro på.

Den alternativa kommissionen har nu berättat att Estonia sjönk efter en kollision, något jag har hävdat hela tiden.

En båt kan inte sjunka som Estonia gjorde om det inte fanns ett hål. Antag att ni har en skål och vänder den upp och ner i en diskbalja. Skålen flyter. Det kan det allra minsta barn veta eller en lekfull man som diskar. Jag tycker det är kul med grytlock och skålar som flyter. Gör det allra minsta hål i skålen och den sjunker omedelbart.

Alla ro-ro-fartyg som har sjunkit inom en timme har haft ett hål i botten.

Estonia var inte sjövärdigt när fartyget lämnade Tallinn.  Huvuddäck, som ligger 2,5 meter över det omgivande vattnet, ska vara vattentätt. Kommer vatten in i undervattenskroppen så ska det inte kunna tränga upp på huvuddäcket. Men på huvuddäcket fanns ett antal luckor öppna. De är omkring 1 X 1 meter och 75 cm höga med en lucka på toppen som går att öppna och stänga. Luckorna sitter längs sidorna på huvuddäcket. De är till för att man snabbt ska kunna klättra upp från ett lägre däck till ett högre. Om vatten tränger in i båten i det nedre lastrummet så får båten slagsida. 45 minuter efter kollisionen så hade Estonia ungefär 40 till 55 grader styrbords (höger) slagsida. Vattnet i det lutande fartyget hade då nått luckorna och kunde snabbt forsa in över huvuddäcket. 22 minuter senare sjönk Estonia.

Hade det varit ett Silja-fartyg eller ett fartyg från Viking Line så hade möjligen några människor omkommit, men fartygen hade inte sjunkit. De rederierna hade inga luckor öppna. År 1990 hade jag kontakt med säkerhetsavdelningen på Silja Line och fick följa med på en resa till Helsingfors där jag även fick träffa säkerhetsavdelningen i Finland. 

Hela denna historia har kommit till mig. Det är inte jag som har sökt upp människor.

År 2009 satt jag hemma hos en god vän och berättade om Estonia. Han föreslog att jag tog emot 50.000 kronor för att kunna skriva min bok. Jag betalade tillbaka med ränta på pengar jag hade skattat för. Jag var i kontakt med Skatteverket innan jag betalade tillbaka.

Jag blir uppriktigt ledsen när människor anklagar mig för att ha tjänat pengar på Estonia. Men ondska finns överallt. Inte bara i regeringar och bland journalister.

Det stora problemet som uppstod efter förlisningen var inte att Estonia hade kolliderat och sjunkit, utan att det fanns en militärlast ombord där Överbefälhavaren stod som ansvarig mottagare.

Carl Bildt fick under olycksnatten reda på allt som hade skett och därefter gjorde han nästan alla olagligheter som han kunde komma på för att mörklägga militärlasten.

Under många år hade Olof Palme verkat för att göra Norden och Östersjön till en kärnvapenfri zon. När Estonia sjönk fanns inga undertecknade dokument, men stor politisk enighet rådde.

Att Överbefälhavaren skulle vara behjälplig med kärnvapensmuggling fick inte komma ut. 

År 1994 hade Sverige fortfarande bilden av sig själv att vara världens samvete. Carl Bildt och Ingvar Carlsson ville därför täcka över båten, men de misslyckades.

Nu har stora delar av befolkningen förstått att Carl Bildts undersökningskommission som presenterades den 3 december 1997 är falsk. Staten har därför tillsatt en ny kommission.

Ingvar Carlsson presenterade regeringens förslag om övertäckning torsdagen den 15 december 1994. Alla som begrep visste att de hade väntat så nära jul som möjligt när alla var upptagna med den stundande julen.

Den 16 december 2025, presenterar Statens haverikommission och dess finska och estniska motsvarigheter en slutrapport angående M/S Estonias förlisning.

För flera månader sedan gissade jag att den nya kommissionens resultat också skulle komma den 15:e december. Det blir den 16:e. Jag är inte överraskade att det blir strax före jul. Från början till slut kommer det att bli en falsk presentation där väldrillade journalister kommer att ställa tama frågor. Antagligen kommer det ständigt ljugande Magasinet Filter att få göra en journalistisk kullerbytta i Public service där reportrar agerar mikrofonhållare. Och de överlevande berättelser blir inte offentliggjorda.

Det finns inget annat rimligt alternativ än att en rättsstat gör ordentliga och hederliga utredningar.

Därför håller jag inte på med spekulationer om att olika militärmakter eller smugglarligor har sprängt Estonia. Det enda jag vet med säkerhet är att Estonia hade en militärlast ombord och att fartyget fick ett hål i botten innan det sjönk.

Det är politikernas, myndigheternas, militärens och journalisternas mörkläggning jag har beskrivit.

Min hållning är:

  • Bärga fartyget och placera det på Djurgården bredvid skeppet Vasa.
  • Tillsätt en internationell oberoende haverikommission där de överlevande och anhöriga får ingå.
  • Tillsätt antingen en sanningskommission, eller att människor tvingas vittna under ed.

Av:

Stefan Torssell 11 december -25

De åskådningar och åsikter som uttrycks är Stefan Torssells och återspeglar inte nödvändigtvis vad 7-harad.nu representerar.

Relaterat

Logga in för att kommentera

Information